W dniach od 1 do 19 lipca 2013 roku w Zespole Szkół Agrotechnicznych w Bożkowie, odbyła się druga edycja obozu językowego „English Camp 2013” organizowanego przez naszą szkołę we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Zespołu Szkół Agrotechnicznych w Bożkowie.
Obóz prowadzili:
1. James A. Kongshang
2. Marquisa Washington
3.Lynda Snider
4. Lindsey Gould
5. Will Mayberry
6. Caroline Wineke
7. Janetr Kilsdonk
Prowadzący są współpracownikami WIESCO, organizacji z Chicago, która od wielu lat prowadzi obozy językowe na całym świecie.
W obozie „English Camp” 2013 wzięło udział 90 uczestników w sześciu grupach:
GRUPA A – 16 osób - dzieci z klas 1-4 szkół podstawowych z Nowej Rudy i Słupca
GRUPA B – 16 osób – dzieci i młodzisz ze szkół podstawowych z Nowej Rudy i Słupca.
GRUPA C – 16 osób – dzieci i młodzisz ze szkół podstawowych z Nowej Rudy i Słupca.
GRUPA D – 18 osób - młodzież gimnazjalna, młodzież klas 1-2 ZSA i liceum w Nowej Rudzie
GRUPA E –12 osób - młodzież 3 i 4 klas ZSA i liceum w Nowej Rudzie
GRUPA F – 12 osób - młodzież 3 i 4 klas ZSA i liceum w Nowej Rudzie
Najmłodszy uczestnik obozu miał lat 6, najstarszy 24.
Zajęcia odbywały się w grupach 12-18 osobowych. Dzieci i młodzież były podzielone wiekowo, co umożliwiało lepszą komunikację zarówno między uczniami jak i z prowadzącymi zajęcia.
Dnia 1 lipca na Sali gimnastycznej ZSA w Bożkowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie obozu językowego. Po prezentacji idei obozu i zaplanowanych zadań, nastąpiło przedstawienie amerykańskich nauczycieli i podział uczestników obozu na grupy. Każda z grup miała swojego amerykańskiego i polskiego opiekuna. Po uroczystości wszyscy rozeszli się do sal i rozpoczęły się zajęcia.
Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku w godzinach 9-15, z przerwą obiadową 12.20-13.10.
Dzienny rozkład podzielony był dwa rodzaje zajęć: do obiadu odbywały się zajęcia dydaktyczne, podczas których grupy uczniów przechodziły rotacyjne do każdego z nauczycieli.
Program zajęć
Uczniowie zapoznali się z następującymi zagadnieniami w języku angielskim. Poziom i dobór materiału był zróżnicowany, w zależności od grupy wiekowej w jakiej były przeprowadzane zajęcia.
-omawianie świąt obchodzonych w USA; zajęcia tematyczne na których uczniowie wykonywali ozdoby, wymyślali teksty piosenek, utwory muzyczne; przygotowywali specjalne dania, przebierali się w stroje charakterystyczne dla poszczególnych świąt amerykańskich, przygotowywali plakaty, materiały poglądowe wykorzystywane w prezentacjach zajęć tematycznych, do których należały: dzień Halloween, dzień talentów, dzień niepodległości, bitwa na głosy, dzień polski, walentynki.
Ponadto zajęcia dotyczyły następujących tematów i zagadnień:
- wprowadzenie, przedstawienia się, opowiadanie o sobie
- wprowadzenie, wybrane zagadnienia z historii USA
- hobby
- ćwiczenia słowotwórcze
- zwierzęta domowe
- przyroda Stanów Zjednoczonych
- Pogoda w USA
- zwyczaje w USA
- tradycje polskie i amerykańskie
- tworzenie drzewa genealogicznego
- wyjaśnianie problemów
- legenda cowboya amerykańskiego
- rodzina-przedstawianie i informacje
- Indianie- Co o nich wiemy
-Jan Paweł II
- jak szukać inspiracji w życiu
- globalne ocieplenie
- przygotowanie scrablii
- dyskusja na temat górnictwa w Nowej Rudzie i USA
- kto wymyślił filmy rysunkowe? Dyskusja
- Wiem co jem- tworzenie etykiet na artykuły spożywcze
- przygotowanie scenariusza filmu rysunkowego
- rodzaje tańców walentynkowych
- Tworzenie kart walentynkowych
- jak powiedzieć kocham w różnych językach
- parki narodowe Stanów Zjednoczonych
- park narodowy Yellow Stone
- odmiany języka angielskiego
- jak nauczyć Amerykana mówienia po polsku
- historia języka angielskiego
- ulubione miasta
- co wiem na temat amerykańskich miast
- Scavenger haunt
- Amerykanie czytają Polskie wiersze
- tłumaczenie Tuwima na angielski
- dyskusja na temat dorosłości
- Tongue twisters – zdania, na których można połamać sobie język
- co wiem na temat Georga Washingtona i innych prezydentów USA?
- Norman Vincent Peale – „Amazing result of positive thinking”
- nasi polscy przodkowie
- Mark Luter King-dlaczego warto poznać tę postać
- Polska i Nato
- Co Amerykanin powinien zobaczyć w Polsce?
- ćwiczenia w czytaniu i mówieniu
- znaczenie obozu, czego się nauczyłem?
Podczas zajęć uczniowie realizując powyższe tematy mieli możliwość osłuchania się z żywym językiem, używanym na co dzień w USA. Nasi goście dostosowali poziom używanego języka do poszczególnych grup, co umożliwiło uczestnikom na efektywną naukę.
Szerokie spektrum tematów, ich barwna prezentacja i formy jakich użyli Amerykanie sprawiły że uczniowie chętnie uczęszczali na zajęcia i brali czynny w nich udział.
Poprzez codzienne obcowanie z językiem angielskim uczniowie mieli okazję na rzetelne podsumowanie wiedzy językowej zdobytej dotychczas w szkole. Była to też znakomita okazja zdobycia dużego zakresu słownictwa jak również jego bezpośredniego wykorzystania w praktyce.
Różnorodność metod stosowanych przez nauczycieli z Ameryki i indywidualne podejście do każdego ucznia, próba zintensyfikowania pracy, rzetelność wykonanej pracy, niesamowity zapał i chęć współpracy¸ jakimi zarażali uczestników obozu, była do pozazdroszczenia i powinna stać się wzorem dla wielu.
Podczas pracy z polską młodzieżą amerykańscy nauczyciele posiłkowali się następującymi metodami i technikami używanymi w nauczaniu języków obcych:
Praca w grupach o zróżnicowanym poziomie językowym
Praca indywidualna i grupowa
Metoda audio-lingualna
Praca z tekstem
Metoda improwizacyjna
Metoda tłumaczeniowa
Zastosowanie gier i zabaw w nauce języka
Podsumowanie:
Różnorodność i bogata oferta kursu językowego sprawiła, że wszyscy uczestnicy obozu wyrażali się o nim w samych superlatywach.
Z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników obozu wynika:
- 99% osób uważa, że poziom językowy i dobór tematyki w zupełności odpowiadał ich potrzebom
-82% deklaruje, że bezpośredni kontakt z żywym językiem, w większości pierwszy raz w życiu, pozwoliło im na przełamanie szoku kulturowego i czynne włączenie się w naukę języka obcego.
- uczestnikom kursu najbardziej podobały się lekcje dotyczące kultury, zwyczajów i historii USA. Wskazywano także na lekcje dotyczące muzyki, a także zajęcia sportowe i dni specjalne.
- mówienie i czytanie i rozumienie tekstu – były najczęściej wskazywanymi dziedzinami językowymi, w których uczniowie odczuli znaczną poprawę.
- 100% uczestników stwierdziło że nawet podczas zajęć sportowych, mieli możliwość nauczenia się nowych rzeczy. Większości uczestników podobało się połączenie form sportowych z nauką języka angielskiego.
- w następnych edycjach kursu językowego uczniowie chcieliby przede wszystkim skupić się na praktycznym zastosowaniu języka angielskiego we wszystkich jego dziedzinach.
- wszyscy uczestnicy obozu zadeklarowali chęć zapisania się na drugą edycję kursu, planowaną na lato 2014.
Obóz został oceniony pozytywnie nie tylko przez uczestników, ale także przez naszych gości z USA, którzy na spotkaniu podsumowującym stwierdzili, że organizacja i przebieg obozu językowego były na wysokim poziomie i współpraca ze jak również z uczestnikami obozu należały do przyjemności.
Wnioski dotyczące przyszłego obozu językowego:
- zmotywować i zachęcić większą ilość uczniów naszej szkoły, a przede wszystkim uczniów klas maturalnych i klas trzecich.
- dopracowanie szczegółów dotyczących przygotowania i organizacji obozu językowego English Camp 2014- przede wszystkim w zakresie organizacyjnym i naborowym.
- zwiększyć starania o pozyskanie nowych sponsorów, którzy dofinansują organizację następnej edycji obozu
- pozyskać środki na reklamę i zwiększyć jej zasięg.