strona 1
W dniach od 2 do 20 lipca 2012 roku w CTS Nowa Ruda, odbył się obóz językowy „English Camp” organizowany przez Zespół Szkół Agrotechnicznych w Bożkowie.
Obóz prowadzili:
1.James A. Kongshang
2.Robert Pine
3.Sofia Ciula
4.Gary Ciula
5.Gary Dinsick
6.Caroline Wicneke
7.Josephine Lewis
Wszyscy prowadzący są współpracownikami WIESCO, organizacji z Chicago, która od wielu lat prowadzi obozy językowe na całym świecie.
W obozie „English Camp” 2012 wzięło udział 60 uczestników w sześciu grupach:
GRUPA A – 15 osób - dzieci z klas 1-4 szkół podstawowych z Nowej Rudy i słupca
GRUPA B – 8 osób - młodzież ostatnich klas gimnazjum i pierwszych klas szkół średnich z terenu Nowej Rudy
GRUPA C – 8 osób - młodzież 3 i 4 klas ZSA i liceum w Nowej Rudzie
GRUPA D –10 osób - młodzież 3 i 4 klas ZSA i liceum w Nowej Rudzie
GRUPA E – 10 osób - młodzież 3 i 4 klas ZSA i liceum w Nowej Rudzie
GRUPA F–9 0sób - młodzież 3 i 4 klas ZSA i liceum w Nowej Rudzie
strona 2
Najmłodszy uczestnik obozu miał lat 10, najstarszy 20.
Zajęcia odbywały się w grupach 8-12 osobowych. Dzieci i młodzież były podzielone wiekowo, co umożliwiało lepszą komunikację zarówno między uczniami jak i z prowadzącymi zajęcia.
Dnia 2 lipca w restauracji CTS, odbyło się uroczyste rozpoczęcie obozu językowego. Po prezentacji idei obozu i zaplanowanych zadań, nastąpiło przedstawienie amerykańskich nauczycieli i podział uczestników obozu na grupy. Każda z grup miała swojego amerykańskiego i polskiego opiekuna. Po uroczystości wszyscy rozeszli się do sal i rozpoczęły się zajęcia.
Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku w godzinach 9-16, z przerwą obiadową 11.35-12.45.
Dzienny rozkład podzielony był dwa rodzaje zajęć: do obiadu odbywały się zajęcia dydaktyczne, podczas których grupy uczniów przechodziły rotacyjne do każdego z nauczycieli.
Uczniowie zapoznali się z następującymi zagadnieniami w języku angielskim:
- przygotowanie i omawianie wyjątkowych, świątecznych dni-zajęcia tematyczne na których uczniowie wykonywali ozdoby, wymyślali teksty piosenek, utwory muzyczne, przygotowywali specjalne dania, przebierali się, przygotowywali plakaty, materiały poglądowe wykorzystywane w prezentacjach zajęć tematycznych, do których należały: dzień Halloween, dzień talentów, dzień niepodległości, bitwa na głosy, dzień polski, walentynki. Ponadto zajęcia dotyczyły następujących tematów i zagadnień:
strona 3
- wprowadzenie, przedstawienia się, opowiadanie o sobie
- wprowadzenie, wybrane zagadnienia z historii USA
-hobby
-ćwiczenia słowotwórcze
-zwierzęta domowe
-przyroda Stanów Zjednoczonych
-zwyczaje w USA
-tradycje polskie i amerykańskie
-drzewo genealogiczne
-wyjaśnianie problemów
-legenda cowboya amerykańskiego
-rodzina-przedstawianie i informacje
-cytaty, które mnie inspirują
-jak szukać inspiracji w życiu
-globalne ocieplenie
-przygotowanie scrablii
-dyskusja na temat górnictwa w Nowej Rudzie i USA
-kto wymyślił filmy rysunkowe? Dyskusja
-przygotowanie scenariusza filmu rysunkowego
strona 4
-rodzaje tańców walentynkowych
-jak powiedzieć kocham w różnych językach
-parki narodowe Stanów Zjednoczonych
-park narodowy Yellow Stone
-odmiany języka angielskiego
-jak nauczyć Amerykana mówienia po polsku
-historia języka angielskiego
-ulubione miasta
-co wiem na temat amerykańskich miast
-Scavenger haunt
-Polacy w Chicago
-ćwiczenia w wymowie na podstawie wiersza „Raven” Edgara Aliana Poe
-Amerykanie czytają „Pana Tadeusza”
-tłumaczenie Tuwima na angielski
-problemy zalesienia
-dyskusja na temat dorosłości
-komponujemy własną piosenkę
-rock’n’roll – muzyka, którą można pokochać
-jak się robi papier
-hodowla kukurydzy
-zdania z czasownikami złożonymi
-Tongue twisters – zdania, na których można połamać sobie język
-tłumaczenie teksów piosenek
-video „We fight to be free”
-co wiem na temat Georga Washingtona?
-prezentacja postaci Jerzego Waszyngtona
-Norman Vincent Peale – „Amazing result of positive thinking”
-nasi polscy przodkowie
-podejmowanie decyzji
strona 5
-Mark Luter King-dlaczego warto poznać tę postać
- dyskryminacja w Polsce i USA na przełomie wieków
-jaką siłę masz w sobie: fizyczną, duchową, psychiczną, moralną?
-Jamajka – wiedza w surowcach, bogata duchem
-zwroty w języku jamajskim
-fotografie Jamajki
-wspomnienia z budowy kościoła na Jamajce
-Paland and Nato
-co Amerykanin powinien zobaczyć w Polsce?
-ćwiczenia w czytaniu i mówieniu
-znaczenie obozu, czego się nauczyłem?
Podczas zajęć uczniowie realizując powyższe tematy mieli możliwość osłuchania się z żywym językiem, używanym na co dzień w USA. Nasi goście dostosowali poziom używanego języka do poszczególnych grup, co umożliwiło uczestnikom na efektywną naukę.
Szerokie spektrum tematów, ich barwna prezentacja i formy jakich użyli Amerykanie sprawiły że uczniowie chętnie uczęszczali na zajęcia i brali czynny w nich udział.
Poprzez codzienne obcowanie z językiem angielskim uczniowie mieli okazję na rzetelne podsumowanie wiedzy językowej zdobytej dotychczas w szkole. Była to też znakomita okazja zdobycia dużego zakresu słownictwa jak również jego bezpośredniego wykorzystania w praktyce.
Różnorodność metod stosowanych przez nauczycieli z Ameryki i indywidualne podejście do każdego ucznia, próba zintensyfikowania pracy, rzetelność wykonanej pracy, niesamowity zapał i chęć współpracy¸ jakimi zarażali uczestników obozu, była do pozazdroszczenia i powinna stać się wzorem dla wielu.
Podczas pracy z polską młodzieżą amerykańscy nauczyciele posiłkowali się następującymi metodami i technikami używanymi w nauczaniu języków obcych:
Praca w grupach o zróżnicowanym poziomie językowym
Praca indywidualna i grupowa
Metoda audio-lingualna
Praca z tekstem
Metoda improwizacyjna
Metoda tłumaczeniowa
Zastosowanie gier i zabaw w nauce języka
strona 6
Podsumowanie:
Różnorodność i bogata oferta kursu językowego sprawiła, że wszyscy uczestnicy obozu wyrażali się o nim w samych superlatywach.
Z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników obozu wynika:
-98% osób uważa, że poziom językowy i dobór tematyki w zupełności odpowiadał ich potrzebom
-5% osób wykazało, że pomimo niechęci, która wynikała z obaw używania języka angielskiego, w trakcie trwania obozu nadrobiło zaległości a ich komunikatywność w języku obcym poprawiła się.
-97% deklaruje, że bezpośredni kontakt z żywym językiem, w większości pierwszy raz w życiu, pozwoliło im na przełamanie szoku kulturowego i czynne włączenie się w naukę języka obcego.
-uczestnikom kursu najbardziej podobały się lekcje dotyczące kultury, zwyczajów i historii USA. Wskazywano także na lekcje dotyczące muzyki, a także zajęcia sportowe i dni specjalne.
-mówienie i czytanie – były najczęściej wskazywanymi dziedzinami językowymi, w których uczniowie odczuli znaczną poprawę.
-jak twierdzi 95% uczestników, nawet podczas zajęć sportowych, mieli możliwość nauczenia się nowych rzeczy. Większości uczestników podobało się połączenie form sportowych z nauką języka angielskiego.
-w następnych edycjach kursu językowego uczniowie chcieliby przede wszystkim skupić się na ćwiczeniach ze słuchania i mówienia.
-wszyscy uczestnicy obozu zadeklarowali chęć zapisania się na drugą edycję kursu, planowaną na lato 2013.
Obóz został oceniony pozytywnie nie tylko przez uczestników, ale także przez naszych gości z USA, którzy na spotkaniu podsumowującym stwierdzili, że jest to najlepiej, od trzech lat, zorganizowany obóz w jakim brali udział.
W trakcie trwania obozu odbyły się dwie kontrole: kontrola sanepidu i wizytacja Kuratorium Oświaty którzy także zakończyły się wynikiem pozytywnym i nie wykazały żadnych uchybień.
Wnioski dotyczące przyszłego obozu językowego:
-zmotywować i zachęcić większą ilość uczniów naszej szkoły, a przede wszystkim uczniów klas maturalnych i klas trzecich.
-dopracowanie szczegółów dotyczących przygotowania i organizacji obozu językowego English Camp 2013
-starania o pozyskanie nowych sponsorów, którzy dofinansują organizację następnej edycji obozu
-pozyskać środki na reklamę i zwiększyć jej zasięg.